Så kan de lære det …

Kineserne er begyndt at importere danske børnehaveerfaringer. Politiken fortælller, at “Kina [er] så inspireret af den danske tilgang til børn, at den kinesiske virksomhed Golden Apple, der er den største private udbyder af børnehaver i det vestlige Kina, importerer den danske børnehaveløsning til to børnehaver, der snart åbner i storbyen Chengdu.”

Politiken.dk’s artikel

Så kan de lære det … altså alle de danske uddannelsesorakler, der tror at de render fra os i Asien, fordi de er bedre til at bestå en eller anden pis-a’ test … den kinesiske elite er for længst begyndt på at efterspørge ordentlig pædagogik …

Sociologen Henrik Dahl mente i en udbredt tv-replik, at han var langhåret, mens jeg var hippie, fordi jeg mener at man skal lære at lære, ikke lære noget bestemt fra en test-øvelse.

Nu står det klart, at jeg bare er kineser.

Gå, for Søren, gå! – så går det alt sammen

 

Maleren Wilhelm Mastrands berømte tegning af Kierkegaard, der går. Den er tegnet efter hukommelsen 15 år efter Kierkegaards død.

Gåture er gode for nærværet. Og tilværelsen i det hele taget. Men det er selvfølgelig ikke nogen nyhed.

Gode gamle Søren Kierkegaard, den danske filosof, der har 200 års dag i år, spiller en rolle i min bog Vær nær: Kierkegaards begreb om Øieblikket, hvor det evige skærer sig ind i hverdagens tummel, er i familie med begrebet om micro-moments, som den amerikanske psykolog Barbara Fredrickson har skabt for at beskrive de korte glimt af samklang mellem mennesker, som viser sig ved øjenkontakt, fælles bevægemønstre og samordnet indre tilstand af tillid og omsorg. Fredrickson mener at sådanne korte øjeblikke af kontakt er det atom, den byggesten, som fører til tillidsrelationer i samfundet og til kærlighed i de nære relationer. Ideen er kolossalt betydningsfuld og bærer en stor del af stemningen i Vær nær, fordi den peger på at den store romantiske kærlighed og den lille hensynfuldhed overfor buschaufføren faktisk er gjort af samme stof: kontakt i et øje-blik.

Det fører bogen til omtale af Kierkegaard, fordi det handler om, hvordan det store, ophøjede og løftede skærer sig ind i den lille hverdag i et glimt af et øjeblik. Det evige er til stede i øjeblikket, et punkt i tiden, men ikke i tiden som udstrakt varighed.

Men Kierkegaard kunne også have været med et andet sted i bogen, hvis jeg havde været lidt kvikkere. Bogen anbefaler gåture som et afgørende middel til at opnå nærvær og tilstedevær i hverdagen. Gåtures betydning for livskvaliteten er et ældgammelt tema, tilbage fra Hippokrates i det gamle Grækenland, over digterfilosoffen Villy Sørensens lille dagbogsbog Vejrdage fra 1980, til moderne sundhedsforskning.

I Vær nær er pointen at gåture er nærværstræning, en slags meditation, hvor kroppen og sindet gennemstrømmes af ren og skær tilstedeværelse og flyden med i en tidløs bevægelse. I bogen Menneskeføde fra 2005 skabte jeg begrebet ubelastet gang: “En god, rask gåtur, hvor man ikke slæber på alt muligt og ikke har travlt, er rigtig god for krop og sjæl. At gå for at gå – og for at nyde verden. Ubelastet gang.” (Menneskeføde, s. 201).

I Vær nær er en tur i skoven en del af “venlighedens værkstøjskasse” (s. 180-185), ligesom det er en opskrift i en af videoerne om bogens tema, nærvær.

Kierkegaard om at gå i Bent Rohdes grafiske kaligrafi

Men alt sammen er det fattige formuleringer sammenlignet med hvad Søren Kierkegaard i 1847 skrev i et brev til svigerinden Henriette (Jette) Kierkegaard, der var syg og svag, delvist af psykiske årsager.

“Tab for Alt [i verden] ikke lysten til at gå,” forklarer Kierkegaard. “Jeg går mig hver dag det daglige velbefindende til og går fra enhver sygdom; jeg har gået mig mine bedste tanker til, og jeg kender ingen tanke så tung, at man ikke kan gå fra den.” Smukke ord. Moderne indsigt. 1847!

Her er hele passagen i gammel retskrivning, citeret efter Kierkegaard-forskningscenterets gengivelse af brevet:

 

“Tab for Alt ikke Lysten til at gaae: jeg gaaer mig hver Dag det daglige Velbefindende til og gaaer fra enhver Sygdom; jeg har gaaet mig mine bedste Tanker til, og jeg kjender ingen Tanke saa tung, at man jo ikke [kan] gaae fra den.Selv om man gik saaledes efter sit Helbred, at dette bestandigt var een Station forud – jeg vilde dog sige: gaae! Det er jo ogsaa aabenbart[,] at man dog ved at gaae bestandigt kommer Velbefindendet saa nær som det er En muligt, selv om man ikke ganske naaer det, – men, ved at sidde stille, og jo mere man sidder stille, desto nærmere kommer Ildebefindendet. Kun i Bevægelse er Sundheden og Frelsen at finde. Nægter Nogen, at Bevægelsen er til: saa gjør jeg som Diogenes, saa gaaer jeg. Negter Nogen, at Sundheden er i Bevægelsen, saa gaaer jeg fra alle sygelige Indvendinger. Naar man saaledes bliver ved at gaae, saa gaaer det nok.”

Når man således bliver ved med at gå, så går det nok!

Bogforside

Forskningscenteret gengiver også en kaligrafering af citatet skabt af en af dansk boghåndværks grand old men, Bent Rohde fra Special-trykkeriet i Viborg. Jeg kender Rohdes virke fra hans mangeårige virke i Forening for Boghaandværk, hvor jeg for en del år siden var gæstemedlem i juryen til årets priser. Så da jeg i dag så, at han her i 200-året sammen med Karsten Kynde har lavet Nogle Kierkegaard citater, en lille publikation med kaligrafering (tegnet typografi) af en stribe Kierkegaard citater, bestilte jeg den straks.

 

Brevene fra Søren Kierkegaard til svigerienden Henriette er af digterpræsten Johannes Møllehave blevet anvendt som belæg for at Kierkegaard var en omsorgsfuld person med anlæg for sjælesorg, hvad vi måske i dag ville kunne kalde kompassion. (Andre har udlagt brevene som distræte, fordi Henriette siden fik problemer med at gå, men det afvises af Kierkegaard-forskningen.) En vigtig pointe fior Møllehave er at fremhæve, at Kierkegaard insisterer på, at dette at elske sin næste med nødvendighed også betyder at man skal elske sig selv:

“Kierkegaard skriver i sit opbyggelige værk “Kjerlighedens Gjerninger” om pligten til at elske. Her hedder det, at ‘Du skal elske dig selv som du elsker din næste’. Hans pointe er, at selvom man er syg og livstræt, skal man ikke have lov at smide sig selv væk, men blive ved med at elske sig, og derfor bytter han rundt på rækkefølge i buddet om næstekærlighed.”

Det er selvfølgelig samme tankegang, der går igen i Vær nær’s pointe om at når alle hænger sammen og alle får det bedre når den ekelte har det godt, så er det selvisk at glemme sig selv og ikke spor opforende at ofre sig selv. “Du må ikke ofre dig selv for de andres skyld,” lyder reglementet i Vær nær, s. 41.

Så det er alt sammen dejlig enkelt: Søren Kierkegaard har sagt det hele klarere og bedre for lang tid siden. Så vi behøver ikke boge den og kloge den. Vi kan bare tage ved lære og drage konklusionen, som er dejlig let at forstå:

Ud og gå!

Rap, rap, radio

I formiddags ver jeg gæst i Michael Jeppesens meget loose radioprogram “Forfra med Jeppesen”, hvor emnet var Vær nær. Der blev snakket om ansigter, tommelfingre, politik, Folkemøde, Yoko Ono og meget andet godt.

Og så var der folk med på telefonen – blandt andet den ellers altid så overskudsprægede Peter Bastian, der var bister over at Michael Jeppesen var muggen over at jeg mener at det er meget betydningsfuldt hvad der foregår på restaurant noma.

På den måde endte det hele med at jeg følte mig som et barn der lyttede til forældre der skændtes. Men det er vel også en passende skæbne at lide, når man lægger ud med at hævde, at mennesker er meget sødere ved hinanden, end vi plejer at tro.

To timers radio, if you like. Guldkorn og knaster:

Det raske skænderi starter efter en time og 19 minutter. Men det er jo kun sjovt hvis man har lyttet til det der går forud: “Forfra” skal høres forfra.

Vi er så søde

Det er åbenbart en overraskelse, at vi mennesker er søde ved hinanden. I hvert fald er der i dag to store medier, der på fremtrædende plads gengiver min udtalelse om at vi er sødere end vi plejer at forestille os.

Politiken har på sin netside politiken.dk gengivet Amalie Kestlers fine interview fra den trykte avis sidste lørdag – nu med overskriften: “Vi er i virkeligheden sødere, end vi tror”.

Det søde selskab i Weekendavisen

Weekendavisen har i dag på bagsiden af sin kultursektion en lille kvik quiz, hvor man skal regne ud hvem af tre navngivne personer der har sagt: “Det, jeg siger, er, at den herskende tænkning overser, at vi i virkeligheden er sødere ved hinanden, end vi tror.”

Det er et sært selskab: Martin Krasnik og Lars Hedegaard er de to andre. Kunne de havde sagt sådan?

Da jeg i formiddags var gæst i Michael Jeppesens radioprogram “Forfra” på Radio 24syv, tog jeg udgangspunkt i samme pointe: At vi er sødere, end vi tror.

 

Kristelig korrektur

Er det sætternissen eller missionærerne der har været på spil?

‘Det er gode, næstekærlige og sympatiske budskaber, som Tor Nørretranders bekender sig til. Og den slags kan, som vi ved, ikke siges højt tilstrækkeligt tit,’ skriver Kristeligt Dagblad i dag i en anmeldelse af Vær nær.

Avisen fortsætter:  

‘Således heller ikke i “Vær nær”, der glad og gerne bogstaverer og gentager sine pointer, der belejligt nok passer på snart sagt alle livets forhold, og som bliver serveret for læseren i en overpædagogisk tone, der – det meningsfulde og menneskekærlige indhold til trods – tangerer det bedrevidende og nærmer sig det moraliserende.’

Da det således nu er afsløret, at bogen og dermed dens forfatter er bedrevidende og fingerpegende, kan jeg jo lige så godt forstærke indtrykket ved at pege på, at den ellers så hedenske sætternisse også har et liv på den kristelige avis.

Anmelderen tager afsæt i digtet om at Bennys bukser brændte. / Børge råbte – åh! / Børge havde nemlig / Bennys bukser på… og skriver:

‘Med billedet af Benny og Børge fremskriver Tor Nørretranders sin egen lovmæssighed, som han kalder enkel, klar, banal og naiv: ” Alle har det bedre, når den enkelte har det godt. Den enkelte har det bedre, når alle har det godt.” Det gør ganske enkelt godt at gøre godt. Og det gælder ikke blot på individniveau, men også på samfundsniveau: “Samfundet er ikke et nulsumsspil, hvor den enes lykke betyder den andens ulykke, hvor den enes gevinst er ensbetydende med den andens tab. Tværtimod. Samfundet er et gigantisk plussumsspil, hvor alle bliver ringere, når alle bliver rigere.” Og således bliver Tor Nørretranders’ ” Vær nær” en bog om selvhjælp til samfundshjælp.’

Det er jo smukke ord, og lad gå at den lille lovmæssighed måske er en anelse upræcist citeret (originalformuleringen lyder: Alle får det bedre når du har det godt. Du får det bedre når alle har det godt).

Men der er et bemærkelsesværdigt lille twist i et af citaterne fra bogen i passagen ovenfor: “Samfundet er et gigantisk plussumsspil, hvor alle bliver ringere, når alle bliver rigere.”

Er det kristendommen, der har sneget sig ind her: Vi bliver alle ringere, når vi bliver rigere?

Jesus sagde i  hvert fald iflg. Bibelen: “Ja, jeg siger jer, det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje end for en rig at komme ind i Guds rige.” (Matthæus 19, 23-25).

Eller er det bogens fortælling om de riges selvoptagede og uempatiske solipsisme, der spiller ind?

Men OK, når alt kommer til alt  er bogens egen formulering selvfølgelig egentlig ret tautologisk: “Samfundet er et gigantisk plussumsspil, hvor alle bliver rigere når alle bliver rigere.” 

Tautologi? At sige det samme to gange: Rigere rigere. Eller som i anmeldelsen: ”  irriterende bedrevidende …”.

Jeg bukker og takker.

Fra et interview om “Vær nær” i Kristeligt Dagblad den 31. maj

Værktøj fra kassen

To videoer om indholdet i “Venlighedens værktøjskasse” fra Vær nær. Det er en samling redskaber, jeg selv har haft glæde af i mit liv, når jeg skulle forsøge mig med at være lidt mere nærværende – bare lidt.

Den ene video er fra et interview med Nadja Pass til Facebook-siden “Nærvær – Vær nær“. Det handler meget om baggrunden for værktøjerne og især om åndedrættet som det gennemgående træk ved nogle af de vigtigste personlige redskaber. Knap 8 minutter.

Facebook-siden rummer i øvrigt en stadigt voksende og righoldig diskussion om nærvær, som mere end fem hundrede mennesker har liket.

 

Den anden video er fra Have Backstage – en baggrundsside, som Have Kommunikation har skabt til at fortælle om de kulturprojekter, de laver pressearbejde for – herunder Vær nær. Det er en fin lille fortælling fra Dyrehaven. To et halvt minut:

 

 

Og så er der – ikke at forglemme –  de 28 videoer om emner fra Vær nær, som er produceret af Lars Fenger. De ligger på YouTube og her på siden.

På YouTube er de tilsammen set mere end 2750 gange.

Gaveøkonomisk bestseller

 

Berlingske med bikini

Det er tankevækkende, at Vær nær denne weekend ligger på bestsellerlisten i både Information, Politiken og Berlingske samtidig med at bogens indhold er gratis tilgængeligt som elektronisk fil, der kan hentes her fra hjemmesidesiden.

Det er ikke fordi der ikke er interesse for at hente den gratis fil, for det er der: Den er her i skrivende stund sent søndag aften den 9. juni hentet 1974 gange siden bogen udkom for to en halv uge siden. Næste totusind gange på under tyve dage!

Papirbogen sælger alligevel.

Bøger på papir er behageligere at læse end bøger på skærm. Så det er den rigtige måde at nyde bogen på –– og den jo også er skrevet til at blive læst på papir. Rytmen, lay-outet og omfanget er skåret til, så det passer med at være en bog man holder i hånden og læser i et tog, en seng, en lænestol eller snart på en strand. Den er formgivet, så den er rar at røre ved, rar at læse i og rar at have liggende – uden at den prøver at se blæret ud.

Men hvorfor så den mulighed at hente en PDF? Når man forærer bogens indhold væk er der flere der kan læse den, flere der kan diskutere den, flere der får den i fuld længde og ikke bare som en fotokopi af et enkelt kapitel – og dermed i sidste ende måske også flere der får lyst til at købe bogen på papir.

Og måske flere der får lyst til at sige tak for den gratis PDF ved at donere til det fortsatte arbejde. Der er kommet mange donationer og mange udtryk for glæde over gaven.

Så forløbet fortæller, at et budskab på én gang kan sælges på almindelig vis som en vare der koster penge (og dermed giver penge til ophavsmennesket) og foræres væk som en meddelelse, der bliver spredt ud og brugt blandt mennesker (som måske giver igen med lidt støttegave).

Det er helt bestemt til at blive i godt humør af. Tak!

Tak til både købere, hentere, spredere og samlere.

Politiken

Information

Alle tre lister bygger på samme data – fra boghandlerkæden Arnold Busck. Det er dermed reelt den samme liste, det samme indhold, bare med og uden bikini.

Børn er større end jeg troede

 

Der er gang i børnebøgerne, når det gælder Vær nær. Ikke bare har bogen selv Halfdan Rasmussens  digt om “Bennys bukser brændte…” som afsæt, men Dagbladet Politiken pryder i dag forsiden af bogtillæget BØGER med titlen fra en gammel børnesang: “Verden er så stor, så stor …” — næste linje lyder: Lasse, Lasse lille.

 

 

 

BØGER-forsiden henviser til Amalie Kestlers originale og tankevækkende interview om bogen: “Wow. Det er jo meget større end jeg troede.”

Det er den spirituelle dimension i “Vær nær”, der er i fokus for samtalen, som foregik i Botanisk Have. Hvad går det hele lige ud på?

 

 

 

 

 

Forsiden af samme avis’ DEBAT bringer i ørvigt et interview med svenske Katrine Kielos om det økonomiske menneske. Stærkt læsværdigt! Rigtig meget i familie med “Vær nær” og “Det generøse menneske” fra 2002.

 

 

På bestseller listen

Vær nær er nu på bestseller listen. Den ligger nummer fire på listen over den bedst solgte faglitteratur.

Listen er i dag offentliggjort i “Bøger”, litteratursektionen i dagens  udgave af Dagbladet Information. Den udarbejdes på grundlag af tal fra boghandlerkæden Arnold Busck, der både har netboghandel og omkring 30 fysiske boghandlere.

Det fremgår ikke hvilken periode salget omfatter, men det er formentlig uge 22, altså ugen efter at bogen udkom torsdag den 23. maj.

 

Bennys bukser brænder i radioen

Halfdan Rasmussens vidunderlige digt om “Bennys bukser brændte …” var i fokus, da Niels Frid fra radioprogrammet Kulturnyt på DR P1tog fat i Vær nær, hvor digtet jo også danner afsæt.

Det blev til en små ni minutter lang snak om Halfdan Rasmussen, Ib Spang Olsen og den nysgerrige voksne forsker eller forfatter som et barn der aldrig blev voksent. Og er stolt af det!

  • “En selvhjælpsbog for debattører”, mener Niels Frid at man kan kalde bogen og spørger, hvordan den ligger i forlængelse af bogen Mærk verden fra 1991. Og det gør den jo ved at indløse mange af gisningerne fra dengang om at mennesker måtte have kontakt hinsides det bevidste og talte sprog. Udsendelsen kan høres på DRs hjemmeside og dér også hentes som podcast.